IV. Nagy Fül Fesztivál
Kultiplex (volt Blue Box mozi) - Budapest IX. Kinizsi utca 38.
információ: 4464 627
bigear@index.hu

4th Big Ear Festival
Kultiplex - Budapest IX. Kinizsi u. 38
info: +36 1 4464 627
bigear@index.hu

independent music meeting
Budapest, 2001

Program:

Október 4., Csütörtök/Thursday

23,00 Peter Brötzmann (Wupperthal, D)

22,00 Ole Lukkoye
(St. Petersburg, RUS)

21,00 Mozg - Pieces of Brain (Bydgoszcz, PL)

20,00 Feo and the Smids (Koper, SLO)

Október 5., Péntek/ Friday

23,00 Palinxs (Tillburg, NL)

22,00 Peter Cusack - Chris Cutler (London, GB)

21,00 Tudósok
(Budapest, HUN)

20,00 Rujan (Zagreb, CRO)

Október 6., Szombat/Saturday

23,00 Blurt (London, GB)

22,00 Ladik Katalin és Király Ernõ (Novi Sad, YU)

21,00 Morzelpronk (Amsterdam, NL)

20,00 Zlodeji Usi (Brno, CZ)

 

Egyéb rendezvények
Other programs

K.Bazovszky Ház
(Horánszky utca 13., II. em., VIII., tel.: 267 44 91)

október 4. 18.00
"Krétamaszkok" - Dévényi Vera és Aknay Csaba fekete-fehér fotóinak kiállítása, melyek az elõzõ Nagy Fül fesztiválokon készültek.
Megnyitja Marko Brecelj (Szarajevó)

"Chalk-masks" - exhibition of black and white art photos by Vera Dévényi and Csaba Aknay taken during former Big Ear Fests will take place at the gallery.
Opened by Marko Brecelj (Sarajevo)

október 6. 11.00
"Az új zene és az mp3" - kerekasztal-beszélgetés a fesztivál résztvevõivel és a kérdésben érintettekkel a szerzõi jogokról és az internetrõl.
Megnyitja TGNoise.

"New music and Mp3" - round-table discussion with the participants of the festival and experts on new music, author rights and the internet.
Introduced by TGNoise.


Miért Nagy Fül? Miért már negyedszer? Annak is, aki zsíros, megfáradt, vezényszavak regisztrálására használja, s annak is, akié tiszta, s csak ritmusos zenék hallgatására jó. Minek ennyi divattalan zene? Itt nincs se Kispál és a Borz, se Irígy Hónaljmirigy, se Britney Spears, se Csajkovszkij hattyúkvartett, se biatorbágyi fúvósbanda? Kelet-európai õrültek, akikbõl sosem lesz sztár, és Nyugat-európaiak, akikbõl sosem lesz pénz! Egy komplett nemzetközi brigád, akikhez képest a Leningrad Cowboys diszkó!

Igen, legyen egy fül, egy Nagy Fül, amely mindent befogad! Mindent, ami hiteles, õszinte, megalkuvás nélküli zenésztudattal jön létre, s ami egyetemesen szól és egyetemes érték. Szól arról, hogy nem minden a piac, nem minden a szórakoztatás, nem minden a Pokémon és a G.I. Joe, s nem minden a 100 Folk Celziusz. Arról, hogy van egy Király Ernõ, aki 82-évesen is a legtisztább szellemû kísérletezõ Újvidéken, hogy a NOM Szentpétervárott undergrounban bomlasztja a turbó-közönyt, hogy Peter Cusack a madarakkal zenél duóban Londonban, hogy Stepanida Borisova a sámánénekesnõ elhozza nekünk a legtisztább szibériai levegõt énekével, hogy Phil Niblock elektronikus didjeridoo-t hoz New Yorkból, hogy Najmányi László vereségoratóriumot ír immár itthon, hogy Peter Brötzmann szaxofonsikolyaival még mindig simán betöri az ablaküveget, hogy a Maestro Tritony a legfinomabb posztjazz-t hozza Lengyelországból, hogy a Zlodeji Usi felborítja zenéjével Brünn piroskockás-terítõjû kocsmaasztalait, hogy Marko Brecelj posztjugoszláv diverzáns-madrigáljait énekli nekünk reneszánsz dalnokként, s hogy még sokan mások megvannak, s tökéletesen megértik egymást abban, hogy a zene a legnagyobb és legbensõségesebb otthon, s hogy az is marad örökre, s mûködik, ha megölik, akkor is.

Ezért legyen Nagy a Fül, s legyen még mindaddig, amíg csak lehet. Én örülök, hogy ennek az örömkonferenciának a diszpécsere lehetek. Hallgassátok szeretettel, s egyre tágulóbb füllel!

drMáriás


Támogatónk:

soroslogo.gif (6525 bytes)

FÕVÁROSI KÖZGYÛLÉS KULTURÁLIS BIZOTTSÁGA - ZENEI ALAP

TÕZSÉR ÉS MÁRIÁS SZOFTVERIRODA

 


Archív:
I. Nagy Fül Fesztivál '98
II. Nagy Fül Fesztivál '99
III. Nagy Fül Fesztivál 2000

 

Peter Brötzmann (Wupperthal, D)

A "Vastüdő", ahogyan a Wire zenei szaklap nevezi. Az európai jazz egyik olyan legelső pionírja, s harminc évi élvonalbeli jelenlét után is atomreaktornyi energiával rendelkező veteránja, aki a mai napig leállíthatatlanul görgeti maga előtt azt, amit a Ma Zenéjének nevezünk. Az utóbbi években Chicagoban élve az egykori nagy jazz-idők szellemiségével táplálkozva teremti újra ugyanazt másként. Ezúttal szólóban hallhatjuk a Vastüdőt, amint változatlanul a szerelem költészetét és a halál sikolyait adja elő.

"The Iron Lungs" as the Wire stated. A music pioneer, who was one of Europe's definitely first and bravest jazz inventors and has remained to stay so playing in projects with musicians from all around the world. Living nowadays in Chicago he captures the spirit of early American jazz and plays it with the great pianist Borah Bergman and sax player Matts Gustaffson, or his tentet or in any of his many other formations. This night solo, Iron Lungs tell love poems and scream.


Ole Lukkoye (St. Petersburg, RUS)

Az Ole Lukkoye a 80-as évek végi szovjetúnióbeli underground hagyományokon nőtt fel, majd először a Nyugat zenei tapasztalait tette magáévá, hogy azután Keletre forduljon, s felfedezze Ázsia hatalmas szellemi tengerét. Mindezek az élmények tudatosan épülnek egybe, egy olyan meditatív és repetitív zenévé, mely közel áll a kortárs zene visszafogottságához és árnyaltságához. Intergalaktikus álom orosz népi hangszerekkel, fagottal, okkarínával, szintivel...

Ole Lukkoye having rooted in the underground traditions of late 80-s in the Soviet system did not turn its head simply towards West, but tried to collect as many sound-, and through sound spiritual experience in broader Asia as possible, and then constructed a musical system and experience that reflects consciously to the international new music scene's noveltys, but implements them in a very subtile and transformed sense. Bassoons, occarinas, samplers, violins, voices, light- and performance art all contribute to a deep intergalagtic meditation based on Russian and broader Asian spiritual tradition.


Mozg - Pieces of Brain (Bydgoszcz, PL)

Jacek Majewski és Slawek Janicki a nagy lengyel jazz-hagyományokon nőttek fel, hogy megtanulják a zenei lehetőségek kereteit, és azután szétszedhessék és újraépíthessék annak elemeit egy saját világgá. "Crash the car, Daddy !" (Törd össze az autót, apu!) kiáltják új lemezük címét nevetve, majd belekezdenek egy kemény és kifinomult rögtönzésbe, mely hatalmas erőt hoz a felszínre. Nem egyszerű szabadimprovizáció. Különös, közvetlen és meleg hangulatot keltenek. Pont olyat, mint amilyen az ő nagyszeű Mozg klubjukban Bydgoscban uralkodik, amely talán Lengyelország vezető zenei műhelye. Társuk az esten a közismert angol gitár- és szaxofonművész világutas, Jon Dobie.

Jacek Majewski and Slawek Janicki have grown up on the great Polish jazz traditions, just to learn the frames of musical possibilites and then crash them and build another, a really own world. "Crash the car, Daddy" they say laughing, and start a refined free improvisation quoting enourmous strength and music reminiscence. Still, they do something different, than the "usual" scene of the kind. They have a special atmosphere, warmth and impersonality in their touch. They founded and have run Mozg music club with probably the most lively and artiscticly most multi-coloured program in Poland. The third member of the band comes from England, the well-known sax and guitar player Jon Dobie.


Feo and the Smids (Koper, SLO)

Ivan Volaric Feo Szlovénia kultusz-költője, amolyan helyi Ginsberg, aki rendszeresen él azzal a lehetőséggel, hogy zenei kisérettel lépjen fel. Ez az együttműködés egy rendkívül érdekes, érzékeny és élő kapcsolatot eredményez a zene és a költészet között. Zappa, Urmuz, Gogol, Beefheart és mások világai röppennek fel a levegőbe a dobok, fúvósok és az énekhangok szárnyain. A tapasztalt zenészcsapat csillogó szellemiséget zúdít a színpadra, melynek neve: Desperado Tonic Water.

Ivan Volaric Feo is a cult-poet in Slovenia, a local Ginsberg, who regularly takes the opportunity of performing his poems with music accompaniment. This results in an extremely interesting and very lively touch between musical and verbal poetry. The worlds of Zappa, Urmuz, Gogol, Beefheart and others rise into the air through a flight followed by horns, drums and voices. A team of mature artists brings a sprinkling spirit under a new project name: Desperado Tonic Water.


Palinxs (Tillburg, NL)

A Palinx egy olyan családi-alapú zenei vállalkozás, melyet Jacques (gitár, ének) és Bert (nagybőgő, basszusgitár, ének) vezetnek számos alkalmi résztvevővel. Tillburg újzenei életének legélénkebb zenekara - immár több mint 15 éve - Hollandia egyik meghatározó újítója. Zenei stílusa a zenei anti-stílus, azaz olyan szintézist hoznak létre, mely a "magas jazz"-től a "piaci rockig", a költészettől a tömégtájékoztatás bugyuta elemeiig mindent érint és magába épít kiváló zenei képességgel és érzékenységgel, rögtönzéssel új dalokká. Körülutazták és megőrjítették a fél világot.

Palinxs is a family-based musical project and gathering led by Jacques Palinxs (guitar, voice) and Bert Palinxs (double bass, bass guitar, voice). In Tillburg they are the most vital point of the new musical scene and one of the most remarkable in Holland. Having been acting for more than 15 years they toured with great success most international fests of new music. Their music idiom is very unique and specific due to their incredible ability to melt together the elements of "high jazz" and "marketplace rock", sensible poetry with the trivialities of mass-media, classic and modern improvisation with strong song-like compositions all in one breathless run.


Peter Cusack - Chris Cutler (London, GB)

Egyesek azt gondolhatják, hogy a szabad improvizáció, vagy a zenei meditáció mindig ugyanarra a pontra jut, ami tévedés. Az egyéni hangtájképek létrehozásának módjai teljesen különbözők, így az eredményeik is. Chris Cutler olyan nyelvet használ, melybe egyaránt belefér John Cage és Sun Ra öröksége, s hoz létre egy teljesen egyedi új világot. Peter Cusack egy másik párhuzamos világot épít talált hangokkal, madárfüttyel, szintetikus hang-generátoraival, s hasonló kozmikus hangzásokig jut el, melyek barátságos földönkívüliekként lebegnek körülöttünk. Hangjaik által vározsolnak bennünket Oda.

Some might think free improvisation or meditation in musical terms comes always to the same point, which is a great mistake. The ways in which personal soundscapes emerge are completely different. Chris Cutler imrovises in a completely unuique way, representing in his language and attitude a crossroad between John Cage's and Sun Ra's worlds. Peter Cusack is another paralel untouchable world, where the sounds found on the streets, bird-whistles or produced through a digital device rise cosmic harmonies that float around us like friendly aliens. They get us There on their sounds.


Tudósok (Budapest, HUN)

A Tudósok kötéltáncosok a humor és a tragédia tengere felett. Énekelt és mondott költészet, melybe egyaránt belemagyarázhatjuk a klasszikus avantgardizmust és a neo turbó futurizmust. A lecsupaszított, érzékeny gitárhangok mellett egy sötét, mély és meleg basszus lüktet, melyet hömpölygő dob lök hátba, amitől kiesik a villamosból a szárnyaló réz. Kartondoboz-sikolyok, kafkai táncok és bérháztörténetek szállnak fel fájdalommal és humorral, melyet higanyszaxofon követ.

Tudósok are rope-dancers above tragedy and humour. Sung and told poetry that recalls the atmosphere of the early avantguarde or neo turbo futurism. Over sensinble guitar tunes there lies a black bass' warm hits and a drum fluctuates followed by flying horns. Paperbox-screams and Kafka waltzes, tales from the blocks of flats rise into the air with humor that is painful, just to get followed by mercury sax solos.


Rujan (Zagreb, CRO)

Zágrábnak ismét élénk újzenei szintere van a szinte egy évtizedig tartó kulturális elszigeteltség és belföldi tiltások után. Ezen a szintéren belül is a legélénkebb pont a KSET zenei műhely, melyet lelkes és tapasztalt fiatal zenészek indítottak három éve, s mely a közép-európai térségnek a legtöbb nemzetközi vonatkozású zenei újdonságát vonultatja fel. A Rujan volt e műhelynek az egyik legelső együttese, sőt, alapítója, s nyitott és korszerű zenei gondolkodásmódjával a jazz és a meditatív zene határán, a minimalista környezetből fel-feltörő expesszionista váltásokkal az egyik legkifinomultabb zenei világát képviseli.


Zagreb has a new music scene rising up after almost a decade of military blockade on the culture in Croatia, former Yugoslav republic. On this scene, the most vital point is the KSET klub set up by wise young enthusiasts, most of them musicians, which represents incredible amount and amazing quality of new music from all around the World. One of the first on this scene as music actors and founders was Rujan, a group famous for its open musical thinking, travelling from jazz to meditative, from minimal to the expressionist moods all through a refined new musical language.


Blurt (London, GB)

Mágikus dzsungel-minimalizmus egy óceánnyi szaxofonhang felett. Dobok, melyek a torkot folytogatják és a gyomrot pumpálják. Ted Milton, a költő, egyedi könyvek megalkotója felolvas és fújja a csövét. Olyan hatalmas hordozható bábszinházat varázsol elénk, mely a Holger Czukay által feltalált Can hangulatait juttatja eszünkbe. Koncertjüket hallgatva a hallgató feladja minden reményét, mosolyogva a ritmust bólogatja, s nézi Milton belső filmjét, melyet szavak és hangok lőnek az égbe.

Magic jungle-minimalism over an ocean of sax-horn sounds. Drums strangling the throat and pumping the stomach. Ted Milton, the poet, the author of hand-made books reads on his performances and blows his horn. He knows how to make a huge portable puppet-theatre of music recalling ambients of the Holger Czukay invented Can. As their concert progresses, the listener gives up hopes, smiles and nods in rhytm, watcing the inner film of Milton through his words and sounds fired into the air.


Ladik Katalin és Király Ernő (Novi Sad, YU)

Jugoszláviában szinte mindig ott lebegett a háború szele a levegőben. Még békeidőben is az emberek a történelmet, az értékeket a legutolsó háborúhoz viszonyították. Ez a feszültség nagy hatással volt a művészekre, így azok radikalizálódtak kifejezésmódjukban, hangosan, gyorsan és keményen szóltak, mintha minden alkalommal ezt utoljára tennék. Ladik Katalin, a költő és multi-média művész megtartotta ezt a hangulatot teljes alkotói tevékenységében, s Király Ernő szintúgy. Egy gyönyörű női hang törik össze, suttog és szárnyal az akusztikus hangszer és zajgép, a citrafon hangjai felett, melynek feltalálója és ezidáig egyetlen megszólaltatója a vezető jugoszláviai avantgárd zeneszerző veterán: Király Ernő. Egy időutazás kihívása, mely az ősi emlékezettől a műholdak ütközéséig ível. Az est műsorát Michelangelonak és szonettjeinek szentelik.

Yogoslavia always had the spirit of war in the air. Even in the time of peace, people related their feeling of time and value to the latest actual war they were after. This tension had strong influence on the artists to become radical in their art, to speak loudly, quickly and toughly, as if it were for the last time each time. Katalin Ladik, the poet and multi-media artist has kept this feeling through her entire artistic career, and Ernő Király too. A beautiful female vioce that cracks, whispers and flies over the incredible ambients produced by an acoustic noise-machine of prepared Zithers, the Citrafon invented, built and played by the leading avantguarde composer from Yugolavia, Ernő Király.. A challenge of travelling through time from ancient memories to the clashes of satellites. This night's programme of theirs is dedicated to Michelangelo and his sonetts.


Morzelpronk (Amsterdam, NL)

A Morzelpronk együttes Dolf Planteydt legendás stúdiója körül alakult ki, melyben az EX-től kezdve Chris Cutler, Fred Frith, David Thomas, a Nhe Zdahli, a Plan Kruutntoone, a De Kift és még sokan mások megfordultak, s legendás lemezeket készítettek. Ebben az új zenei ideggócban Dolf köré szerveződött egy csapat a kemény magból, s így jött létre a Morzelpronk, melynek állandó felállása szinte nincs, mivel az adódó újabbnál újabb zenetársakkal egészül ki. A stúdió házban van, ez a ház viszont otthon, a zenészek otthona Amszterdamban, ahol zenét lehet élni. Rögtönzött és szerzett rock, melyből finoman tör elő a holland életérzés és tudattáj.


Morzelpronk music ensemble has a unique genesis not only for Holland. Dolf Planteydt, once a vital point of the famous EX avantgarde art-punk group as guitar player started running a very special music studio twenty years ago, where from many of the most important records of new music emerged. This excellent home studio became a real home for musicians and a perfect audio laboratory, and first of all a new place for thinking from Han Bennink through Chris Cutler, Fred Frith, EX, David Thomas, Nhe Zdahli and many-many others to Plan Kruutntoone and De Kift. It became a nerve centre of new sound where Dolf met some of the greatest talents and strangest personalities of Dutch music, who he managed to build into a new band, which is Morzelpronk. Inventive soundscapes that vary lively from rock to improvised and jazz all matured with a rich and deep flavour of the Dutch sentiment. Sadness, humour, strength. Morzelpronk.


Zlodeji Usi (Brno, CZ)

A "Szomjas fülek" egy igen fiatal brünni zenekar. Zenéjüket hallgatva egy cseh vidéki kocsmában üldögélve érezhetjük magunkat, amint a csavarások zenéjét hallgatjuk. Egy pop-szerű dallam indít, majd gyermeki fantáziaszerű érzésvilágra vált, ezután sötét hangulatok fújásai következnek, hogy végül minden feloldódjon egy poszt-Abba idézetben, mely lassacskán széthullik a free-jazz elemeire. Nagyszerű zenészek, akik szarkasztikus élettörténetüket zenei szinházban mondják el, amelynek első soraiban Prokofjev és Sosztakovics ülnek. Nem is tűnik eleinte drámainak az, ami végül drámaként tör be.

"Thirsty Ears" is a very young band from Brno. Listening to their music we might feel as sitting in a Czech coutry café hearing a music of swings. A pop-melody starts, then changes into child-like fantasy, then hard blows of dark moods turn up just to change in time into an ironic post-Abba feeling smoothly decaying into noise and free-jazz unexpectedly. Great musicians, whose life-story is told in a sarcastic music theatre recalling Prokoffiev"s and Shostakovich's world. You drive on a funny-like run and do not expect the drama, though everything seems to be too suspicious. Yes, there is drama in it at the final point.


 

ghjhgj

gdfgdfg