Program:
Október
5. csütörtök
22,00
Spaceheads (GB)
21,00 Plan Kruutntoone (NL)
20,00 Uzrujan (CRO)
19,00 Boris Kovaè és Dresch Mihály
(YU-HUN)
18,00 Marko Brecelj megnyitja Marko Kociper képregényfal-tárlatát
Október
6. péntek
22,00
N.O.M. ZIR (RUS)
21,00 Chris Cutler (GB)
20,00 Maestro Tritony (PL)
19,00 Tudósok (HUN)
18,00 A Pesti Bölcsész Újság
költõinek estje
Október
7. Szombat
22,00
De Kift (NL)
21,00 Ul' Jsme Doma (CZ)
20,00 Neoèekivana Sila (YU)
19,00 John Tylo és Roland von der Aist (AUT)
18,00 Az Unintelligent Art Association elõadása
11,00 Új iránytû - kerekasztal beszélgetés
az új zenérõl a fesztivál résztvevõivel
és az érdeklõdõkkel
info:
bigear@index.hu
Éljen
a kudarc
(fesztiválköszöntõ
és vitaindító az Új iránytû
kerekasztal beszélgetéshez és vitához)
Az a benyomásom, hogy a két millénium közötti
idõszakban, amelyben most élünk, akár
egy erõs és "rendezett" országban,
amely diktálja a "játékszabályokat"
az úgynevezett "Új világszínvonalért"
vagy egy olyan országban, amely ezeket a "szabályokat"
mint jó vagy rossz diák megkísérli
befogadni vagy egy olyanban, amely a "szabályokat"
többé-kevésbé kitartóan, habár
általában sikertelenül visszautasítja,
úgy vélem, hogy az ilyen mûvészeti
megnyílvánulások (ún. független,
alternatív, nonprofit, stb.) végérvényesen
a résztvevõk és az ilyennemû tartalmak
egyre kisebb körû kedvelõi "személyes"
ügyévé válnak. Most, amikor hála
a technológiának, lehetõvé vált
az, ami még tíz évvel ezelõtt tudományos
fantasztikum volt, amikor miden információhoz hozzá
lehet jutni a számítógép vagy a tv
készülék bekapcsolásával, a hiteles
kultúra, tehát az a kultúra, amely az autentikus
alkotói igény kifejezésének a gyümölcseként
jön létre és amely a legrosszabb esteben romantikus,
csaknem visszafejlõdõ és szubverzív
jelenség lesz az Új társadalmi valóság
széljegyzetén. A kultúra "globalitását",
amelyet ez az Új (fogyasztói) valóság
kínál, teljesen "demokratikus". És
ez az (ellentmondásos módon) ok, amely miatt vidékiesként
és megszállottságoktól terheltként
hat. A világ ugyanis egyetlen faluvá válik
aszó szoros értelmében ("global village"),
amelyben a választás szabadsága a Coca- vagy
Pepsi Cola közötti kinálatra szorul.
Az európai keretek közt szemlélve a berlini
fal lebontásával, a Kelet és a Nyugat közötti
antagonisztikus "ámítás" az (érdekek)
"együttlétének" adja át a
helyet, amelynek az elsõdleges célja - "mindenütt
ugyanazt az árut termelni és kínálni,
amelyet ugyanazért a valutáét lehet majd
megvenni." Ebben a "paradicsomi helyzetben", amelyben
a szabadság és demokrácia a tõke korlátok
nélküli mozgásának a függvénye,
a tegnap még nagyon távoli világok közötti
kultúrális különbségek, leegyszerûsödnek
egyetlen programozott turisztikai csomagra, amelynek válfajai
csak formatervezésükben különböznek,
de tulajdonképpen ugyanazok a "globális"
termékek.
Másrészrõl xenofóbikus nemzeti-paranoikus
stratégiái azoknak, akik a "globqal village"
játékszabályait nem fogadják el (mint,
pl. a hatalom és a lakosság egy része abban
az országban, amelybõl jövök (YU)), olyan
végletbe vezetnek, melyben a tõke leplezett agresszivitását,
melyet idõnként a NATO távirányítású
rakétáikísérnek, felcserélõdik
a gazemberes diktatúra agresszivitásával,
az etnikai tisztogatásokkal, a nyomorral, az elszigeteltséggel,
amelyet "globális" téren mint az "Új
világrend" legjobb vagy egyetlen lehetséges
útja elleni negatív példaként jelenítenek
meg.
Kinek kell még egy ilyen világban - "Új
zene"? tesszük fel a kérdést az utóbbi
idõben mind gyakrabban mi, akik kitartóan és
mind "hiábavalóbban" továbbra is
alkotunk.
Néhány (töke)erõs kiadót-gyártót
leszáémítva, amelyek "jó beilleszkedésüknek"
köszönhetõen a piac és a média
területénsikeresen tudnak néhány "újzenei"
elõadót népszerûsíteni és
fittatni, az Új zene legtöbb alkotójának
már szinte nincs is kihez fordulnia. Így lesz a
nonprofit kultúrából "underground",
privát és ezoterikus, melynek fizikai megmaradását
kizárólag a különbözõ alapok
és alapítványok tartják fenn emberbarát
szervezettekként a nem-beilleszkedõ egyének
és csoportok megsegítése céljából.
Ezen alapítványok mûködésükkel
az "új világrend" humanista és
demokratikus arcukát mutatják, a "fircsa tevékenységû"
egyének és csoportok viszont ezáltal létük
elementáris moduszát valósítják
meg. A folyamat viszont, amely a (hiteles) kultúrát
az (ilyen) valóságtól egyre távolállóbbá
teszi megállíthatatlannak tûnik.
Ha elfogadjuk felelõsségünket a Kor szelleme
iránt, akkor az alkotói tevékenységet
lehetetlen életeink civilázációs-kultúrológiai
kontextus figyelembevétele nélkül tenni. Nem
hajlok afelé, hogy az alkotó tevékenységet
az egyértelmû társadalmi szerepvállalásnak
alárendeljem, mert hiszem azt, hogy több dimenzió
létezik, mint az a három, amelya valóságot
alkotja, de manapság az autentikus eytrém individualizmus
is csak akkor létjogosult, amennyiben az efent említett
értelemben reflektált. A romantikus "Van Gogh"-ok
ideje lejárt, túlságosan összetett világban
élünk ahhoz, hogy a"szép lélek"
ekszluzivitását megadhassuk magunknak...
Mitévõek legyünk ?
A Szellem veresége nem elsõ allkalommal lép
fel az emberi törtélemben. A civilizáció
és kultúra fejlõdése már ki
tudja hanyadszor nem fedi egymást. Amennyiben mégis
hiszünk a szellem erejében, akkor jól tesszük,
ha elfogadjuk a (történelmi) vesztesek sorsát.
Hamvas Béla ezt a jelenséget "nemes kudarcnak"
nevezte...
A Nagy Fül fesztivál egy ilyen, tudjuk elõre,
"nemes kudarc". Ezáltal válik nemesebbé
azoknak a "furcsa hajlamú" alkotóknak
a részvételi szándéka, akik Európa
különbözõ szegleteibõl utaznak ide
Budapestre, hogy erõt adjanak a (fennmatradt) különbözõségek
közötti párbeszédnek, az autentikus alkotás
iránti igénynek a hiteles kultúra fennmaradásának
módozatait elõrevetítve...
A Mûvészet halott !!!
Éljen a Mûvészet !!!
Boris Kovac
mûvész
(Bukovac faluban él a Vajdaságban, Jugoszláviában)
Támogatónk:




FÕVÁROSI
KÖZGYÛLÉS KULTURÁLIS BIZOTTSÁGA
- ZENEI ALAP
TÕZSÉR
ÉS MÁRIÁS SZOFTVERIRODA
Eötvös
Lóránd Tudományetem (logó)
Pesti
Bölcsész Újság
ELTE
BTK Hallgatói Önkormányzata
Archív:
I. Nagy Fül Fesztivál
'98
II.
Nagy Fül Fesztivál '99
|
Boris
Kovac és Dresch Mihály (Novi Sad - YU, Budapest
- HUN)
szaxofoncizellált plazma - saxophoneshivered plasm
Boris
Kovac egy Kelet-európai gondolkodó és zenész
akinek alkotói énje a kulturális és
civilizációs szintézisben gyökerezik.
A balkáni tangó és avangárd muzsikus
ezúttal Dresch Mihállyal, a hazai népzenei
alapú prograsszív jazz kiemelkedõ személyiségével
játszik együtt. A két alkotó teljesen
különbözõ zenei pályát járt
be, zenei identitásában mégis igen közel
áll egymáshoz. A szaxofon két mestere most
párbeszédet kezd, hogy
felszámolhassa a távolságot és hogy
közös szellemi térképet vázolhasson
fel.
Boris
Kovac is an East-European thinker and musician, who respects his
roots as emerging through cultural and civilizational synthesys.
The both tango and avantguard musician from the Balkans will play
together this time with Mihály Dresch, a remarkable representative
of progressive jazz whose music relies to great extent on the
Hungarian folklore. The two musicians who followed completely
differnet carreers have an opportunity and will for a dialogue.
The two saxophone virtuosos will duel on site with a starting
point of knowing very little about each other to merging a common
spiritual geography.
Uzrujan (Zágráb - CRO)
posztjazz kamarazene - postjazz chamber music
Az
Uzrujan (Izgatott) Zágráb füstös klubjaiban
játssza kisérlet zenéjét
idejét múlt szintiket, minimális dobszerkót
és egyszeru gitárokat
használva. Az idot vetítik a falra, az idot tartják
sakkban. S az idot
ugorják át. A Chicago-i jazz nagyjait kedvelik,
a harsány hangú
szaxofonokat de arról a síkságról
sem feledkeznek meg, melybe gyökeret vertek.
Uzrujan
(Excited) plays in somky clubs of Zagreb its experimental music
on
old syths, minimal drum-set and simple guitars. They project the
time onto
the wall and they keepit stuck there. And then jump it over.They
like the
jazz masters of the Chicago School, the rough soundsaxophones,
by theys
don't forget the plain
where rooted either.
Plan
Kruutntoone (Groningen - NL)
kajütrock Gogollal - deckrock with Gogol
Tömör,
költõi zenei. Hajókat építenek,
hajókon dolgoznak, hajókon laknak, s egy tengeren
eveznek a De Kift-tel. Életeikben nem a kényelem
elérése a cél, hanem megvalósítani
a szabadon áteresztõ szelepet, melyen kifújhatják
melankóliájukat, örömüket és
fájdalmukat: egy helyben-melegedõ higanybasszussal,
gyomorkeserûvel lüktetõ dobbal, gyümölcsnyak-gitárral
és egy suttogó sikollyal az elveszett mentõcsónakról.
Thick,
poetic music.. They build ships, work on ships and live on ships
and float on the same sea as De Kift. They need nothing, but to
provide thremselves with a free-floating ventile of voice for
their melancholy, joy and pain: a premise-heating quicksilver
bass, stomackbitter pulsating drums,
a fruit-lute guitar, a mercury-chasing sax and a whispering scream
from a lost life-boat.
Spaceheads
(Manchester - GB)
trip-hop bee-bop
Csak
egy dob. Lüktetõ, visszafogott, nyugodtan perzselõ.
És egy trombita.Csillagképeket rajzoló, éjjeli
útkersztezõdéseket vonatokkal átszabdaló,
külvárosi antennákat ébresztõ,
Armstrong-ot magányukban dúdoló remegõ
mosügépekkel lüktetõ. Fel- és leszállás,
távolodás, s a visszhangra írt jövõnk,
mellyel az Ürfejek körülvezényelték
immár a fél világot.
Only
drums. Pulsating, pulled back, calmly buring. And a trumpet. Astrologically
drawing, cutting up midnight crossroads with tranis, waking suburban
wireless, pulsating together with washing machines whispering
Armstrong's pieces.Landing and taking off, increasing space, our
future written onto an echo, which the Spaceheads conducted half
of the Globe around with.
Tudósok
(Budapest - HUN)
labor-reggae - laboratory reggae
Az
Öntudomány-kutatás itthoni különítménye,
mely a hétköznapok stigmáit és sebeit
verselés, zenei lüktetés, hadonászás
és rajzolás által érleli ki helyspe-cifikus
neofolklorrá. Koncertjeik fokozatos szellemi és
testi felkészülés az Átlényegített
Semmire. A Valamire.
The self-research division from home that melts the stygms and
wounds of everyday life with shouting poems, fluctuating music,
tense pointing and drawing into a locally-specific and global
neo-folklore. Their concerts are part of a gradual process of
getting ready for the Transubstantial Nothing. It is: Something.
Actually: Everything.
Maestro
Tritony (Bydgosc - PL)
szénjazz tömören - thick coal'n'jazz
A
Maestro Tritony zenekar a nagy lengyel jazzhagyományokon
nõtt fel, új kisérleti stílust alakított
ki, s vált igen népszerûvé. Stílusuk
a Yass, ami Lengyelországban a jazz-nek a rock, a játék
és az újítás felé kacsintó
szárnyát jelöli. Nem tagadják, hogy
a 90 évek amerikai új jazz-hulláma õket
is megérintette, de az õ nyelvük más,
máshogyan szól a szavuk, s kiváló
zenészek létére ezt saját maguk tökéletesen
el is tudják majd mondani.
The
group Maestro Tritony grew up on the big Polish jazz traditions
to form a new experimental style through which they gained popularity.
Their style is close to the so-called Yass-style, which in Poland
covers the wing of jazz that winks to the rock, fun and experiment.
They don't deny, that the American new jazz scene touched them
to some extent, but their language in different, their words tell
a completely story and since being perfect musicians, let them
tell it to us by themselves.
Chris
Cutler (London - GB)
alter-ego térképkészítés -
Alter-ego map-production
A
világhírû zenealkotó az újkori
kisérleti zene történetébe a jazz és
a rock hagyományain alapuló, mára már
nemzetközileg is mozgalommá nõtt sajátos,
improviációs stílusával írta
be magát. A No Wave úttörõje mára
már világhálózattá nõtt
lemezkiadó vezetõje, az új zenévelkapcsolatos
tasnulmányokkeresett szerzõje, de mindezektõl
teljesen függetlenül zeneileg harmatfriss, a zsenialitás
és alkalmi hülyeség alkímiáját
és optimális aranyszabályait jól ismerõ
és kiforrottan mûvelõ zenei alkotó.
This
world-famous music author/drum poet/theoretician wrote himself
into the history of new music through his new concept of musical
improvisation based primarly on the rock and jazz traditions,
which has become a world-wide movement known among other terms
as No Wave style. Despite being a praghmatyc heads of the well-known
Recommended Records (much more than just a ) label and author
of important essays on actual music he stayed spiritually fresh
as dew, knowing the alchimic and golden-rules how to melt ingeniosity
with funmaking idiocy through a truly matured and highly experted
musical creativity.
N.O.M.
ZIR (St.Petersburg - RUS)
K.G.B. Pop Art All Stars
A
NOM Szentpétervár legrégibb underground kultuszzenekara,
amely egykoron a Nemhivatalos Ifjúsági Szervezet
(Nyeformalnaja Organizacja Molodezsi) néven alakult, ami
nem más, mint az egykori terminológia által
megjelölt tudatos underground-izmus bõrzubbonyos definíciója.
Ettõl a világtól nem tudnak és nem
is akarnak szabadulni, ebbõl építik fel abszolutizmus-,
kommersz-, fogyasztó-, rock-, pop- és szentimentalizmusellenes
programjukat. Gúnyt ûznek a taroló középszerû
közizlésbõl, méghozzá úgy,
hogy senkit sem sértve bírják röhögére
a beavatatlant is.
The
NOM is probably St.Peterburg's oldest underground cult-group,
which got its name once as Informal Youth Organisation (Njeformalnaja
Organizacja Molodezhy), which is nothing but an ronic definition
for their conscious undergrounism. They can't get rid of that
world, what more, they don't want to at all and so they build
up their absolutism-, commersionalism-, consumerism-, rockism-,
popism- and sentimentalism-opposing program through it. They make
painful fun of the annihilating mediocre public sense in a way
that does not hurt anyone but makes laughing even the uninitiated.
John
Tylo and Roland von der Aist (Weitersfeld - AUT)
zsebszibériai lüktetés - pocket-Siberia trembling
John
Tylo foglalkozása szerint utas. Pontosabban gyalogos. S
nem elõre, hanem visszafelé gyalogol. Pontosabban:
nem akar fejlõdni. Mármint úgy, hogy lépést
tartson a világgal. Magával akar. Békében
a felfedezetlen tájakkal, a gyermeki tisztasággal,
Kelet-Közép-európával. S errõl
filmeket készít. A természetben megtett útról,
az egyszerû emberekrõl, a barátokról,
a masinisztákról, a kocsmárosokról
Rigában, Mongóliában, Ceské Budejovicéban,
Weitersfeldben, Macedóniában és Moldáviában.
Filmjeihez barátja és utitársa, Roland von
der Aist rögtönöz kifinomult zenei tájképet
a helyszínen. Némafilm sétával.
John Tylo is a Traveller. More specifically: a Walker. And he
does not walk forward, but backwards. As to "keep up"
with the surfacial world. He keeps up with himself. More specifically
: he does not want to develop. Not the way the world does with
its pollutions, violence and business. In this sense he walks
backwars, it is towards his inner self. In peace with the
undiscovered nature, looking for the infant purity of the East
and Central Europe. And he makes great films about this. About
making friends. About the distances covered in nature, in open-space,
about simple people, train-conductors, carpenters, beggars, in
Riga, Mongolia, Èeské Budejovicé,
Weitersfeld, Macedonia or Moldavia. His long-time friend and companion
Roland von der Aist improvises a refined musical landscape to
his films on the premises. In Budapest this time. For a silent
film with the quiet sounds of a long, friendly life-time walk.
A walk together.
Neocekivana
Sila /koja se pojavljuje i reaava stvar/ (Belgrade - YU)
Can-monokróm - Can-monochrome
Amikor
már a mozgósitásokkor minden rádiót
kidobtak az ablakon, amikor az óvóhelyeken már
minden magnó bedöglött, amikor a tévén
már csak az eggyésímult disznóarc
volt látható, talán akkor kezdte el a fiatal
zenekar emlékezetébõl és zsigereibõl
elõbányászni azokat a természetes
jóérzéseket, amelyek az élettõl
elidegeníthetetlenek. Erõs dob, villamosfényû
gitár, éjzakatoló basszus. Igen, õk
a bombázások idején is játszottak,
s a már elhagyott hajónak tûnõ ország
kulturális színpadának élénk
és értékes színfoltja maradtak. Zenéjük
Jimi Hendrix sapkájából és szerbiai
cigányok dobszólamaibó építkezik.
Nevük jelentése : Váratlan erõ /amely
megjelenik, és megoldja a problémát/.
Lássuk !
When
at mobilisations all radios were thrown out the windows, when
all cessette-players broke down at the atomic shelters, when all
faces turned out to be a one and only uniformed pig-face on the
telly, then this young group decided to mine out from its memory
and intestines those instinctive
feelings of joy, that cannot be amputated from life. Strong drums,
electric-light guitar, a night-clattering bass and atmospheric
sounds. Yes, they played during the bombings too, and when the
country seemed to be a desetred ship they represented a vital
and valuable spot of its. Their music
recalls from the Universe Jimi Hendrix's cap and the Serbian Gypsies
drum-solos. The meaning of the group's name : An Unexpected Force
/ That Turns Up and Solves the Problem/. Looking forward to it
!
A
belgrádi Ring-ringfesztivállalegyüttmûködésben
In cooperation with the Ring-Ring festival in Belgrade
Uz
Jsme Doma (Prague - CZ)
Svejk kedvenc szinfo-punk-ja - Svejk's favourite sinfo-punk
"Intellektuális
punk, szláv hangvételû provokáció,
afrikai zene, zenekari punk, Zappa-követõi, melódiai
avangárd, gregoriánus rock".Ezek voltak az
e zenekar munkásságának megjelölésénél
használt terminusok, melyek besorolásai ellen a
zenekar saját, állandó változásban
lévõ zenei tevékenységgel válaszolt.
A magát a Residents és az Omega hatása alatt
egyaránt kifejlõdni tudó zenekar a cseh alternatív
zenei porond egyik legkiemelkedõbb együttese, amely
a kis kluboktól Európa legnagyobb koncerttermeiig
szívesen látott elõadó. Zenéje
jazz-el és népzenei elemekkel átitatott rock.Vagy
már nem az?
"Intellectual
punk, Slavic provocation, african music, orchestrical punk, Zappa-followers,
melodic avantguard, Gregorian rock, etc." These were the
terms used to describe the musical language and field of work
of this group, which against the group fought through its ever-changing
musical ttitude. The group, which says to be the inheriter of
both Residents (USA) and Omega (HUN) musical influences is one
of the leading members of the Czech new music scene and is welcome
from little clubs to Europe's and USA's huge concert halls as
well. Their music is a rock blended with the elements of jazz
and folk music. Or has it already changed ?
A
prágai Alternativa fesztivállal együttmûködésben
In cooperation with the Alternativa festival in Prague
De
Kift (Koog aan de Zaan - NL)
Vermeer daltáj - Vermeer songscape
Hollandia
pillanatnyilag legizgalmasabbnak tûnõ zenei formácója,
amely a kortárs és hagyományos zenei formákat
színházi elemekkel ötvözi. Népi
és városi zenei hagyományokra rétegesen
épülõ tömör zene, mely közvetlen,
személyes megszólításával egy
mély, akár neo-archaikusnak nevezhetõ zenei
nyelvet fedezett fel. A szép és a szomorú
közösen alkotják a megtéveszthetetlenül
jellegzetesen holland zenét, mely békés erejével
tiszteletet parancsol. A hajó, az örökkön
bolyongó holland hajó kapitányai az Északi
Sarkra kalauzolnak bennünket, ahol mindennek fittyet hányva
kocsmaballadákat játszanak valamennyiünknek
megfagyásig.
De Kift is probably the most exciting music formation of Holland
at the moment, which merges the contemporary and traditional music
forms. They build a more-level instant expression based on folk
and urban musical traditions that becomes direct, immediate and
very subjective at it's voice. Their new, ingeniously invented
musical temper can be described as a profound, neo-archaic tongue.
The beauty and the sorrow together form this typically Dutch music,
which orders respect with its peaceful strength. They are the
captains of the ship, the ever-cruising Dutch ship take us to
the North Pole, where they play us the most beautiful pub-ballads
not giving a damn about anything until we all freeze.
|