III.
Nagy Fül Fesztivál MU szinház-Budapest XI, Lágymányosi K.H., Kőrösi József u. 17. |
III.
Big Ear Festival |
independent
music meeting |
Program: Október 5. csütörtök
info: bigear@index.hu Éljen
a kudarc
Az a benyomásom, hogy a két millénium közötti
idõszakban, amelyben most élünk, akár
egy erõs és "rendezett" országban,
amely diktálja a "játékszabályokat"
az úgynevezett "Új világszínvonalért"
vagy egy olyan országban, amely ezeket a "szabályokat"
mint jó vagy rossz diák megkísérli
befogadni vagy egy olyanban, amely a "szabályokat"
többé-kevésbé kitartóan, habár
általában sikertelenül visszautasítja,
úgy vélem, hogy az ilyen mûvészeti
megnyílvánulások (ún. független,
alternatív, nonprofit, stb.) végérvényesen
a résztvevõk és az ilyennemû tartalmak
egyre kisebb körû kedvelõi "személyes"
ügyévé válnak. Most, amikor hála
a technológiának, lehetõvé vált
az, ami még tíz évvel ezelõtt tudományos
fantasztikum volt, amikor miden információhoz hozzá
lehet jutni a számítógép vagy a tv
készülék bekapcsolásával, a hiteles
kultúra, tehát az a kultúra, amely az autentikus
alkotói igény kifejezésének a gyümölcseként
jön létre és amely a legrosszabb esteben romantikus,
csaknem visszafejlõdõ és szubverzív
jelenség lesz az Új társadalmi valóság
széljegyzetén. A kultúra "globalitását",
amelyet ez az Új (fogyasztói) valóság
kínál, teljesen "demokratikus". És
ez az (ellentmondásos módon) ok, amely miatt vidékiesként
és megszállottságoktól terheltként
hat. A világ ugyanis egyetlen faluvá válik
aszó szoros értelmében ("global village"),
amelyben a választás szabadsága a Coca- vagy
Pepsi Cola közötti kinálatra szorul. Másrészrõl xenofóbikus nemzeti-paranoikus stratégiái azoknak, akik a "globqal village" játékszabályait nem fogadják el (mint, pl. a hatalom és a lakosság egy része abban az országban, amelybõl jövök (YU)), olyan végletbe vezetnek, melyben a tõke leplezett agresszivitását, melyet idõnként a NATO távirányítású rakétáikísérnek, felcserélõdik a gazemberes diktatúra agresszivitásával, az etnikai tisztogatásokkal, a nyomorral, az elszigeteltséggel, amelyet "globális" téren mint az "Új világrend" legjobb vagy egyetlen lehetséges útja elleni negatív példaként jelenítenek meg.
Kinek kell még egy ilyen világban - "Új
zene"? tesszük fel a kérdést az utóbbi
idõben mind gyakrabban mi, akik kitartóan és
mind "hiábavalóbban" továbbra is
alkotunk. Mitévõek legyünk ? A Szellem veresége nem elsõ allkalommal lép fel az emberi törtélemben. A civilizáció és kultúra fejlõdése már ki tudja hanyadszor nem fedi egymást. Amennyiben mégis hiszünk a szellem erejében, akkor jól tesszük, ha elfogadjuk a (történelmi) vesztesek sorsát. Hamvas Béla ezt a jelenséget "nemes kudarcnak" nevezte... A Nagy Fül fesztivál egy ilyen, tudjuk elõre, "nemes kudarc". Ezáltal válik nemesebbé azoknak a "furcsa hajlamú" alkotóknak a részvételi szándéka, akik Európa különbözõ szegleteibõl utaznak ide Budapestre, hogy erõt adjanak a (fennmatradt) különbözõségek közötti párbeszédnek, az autentikus alkotás iránti igénynek a hiteles kultúra fennmaradásának módozatait elõrevetítve...
A Mûvészet halott !!!
Támogatónk:
FÕVÁROSI KÖZGYÛLÉS KULTURÁLIS BIZOTTSÁGA - ZENEI ALAP TÕZSÉR ÉS MÁRIÁS SZOFTVERIRODA Eötvös Lóránd Tudományetem (logó) Pesti Bölcsész Újság ELTE BTK Hallgatói Önkormányzata
Archív:
|
Boris
Kovac és Dresch Mihály (Novi Sad - YU, Budapest
- HUN) Boris
Kovac egy Kelet-európai gondolkodó és zenész
akinek alkotói énje a kulturális és
civilizációs szintézisben gyökerezik.
A balkáni tangó és avangárd muzsikus
ezúttal Dresch Mihállyal, a hazai népzenei
alapú prograsszív jazz kiemelkedõ személyiségével
játszik együtt. A két alkotó teljesen
különbözõ zenei pályát járt
be, zenei identitásában mégis igen közel
áll egymáshoz. A szaxofon két mestere most
párbeszédet kezd, hogy Boris Kovac is an East-European thinker and musician, who respects his roots as emerging through cultural and civilizational synthesys. The both tango and avantguard musician from the Balkans will play together this time with Mihály Dresch, a remarkable representative of progressive jazz whose music relies to great extent on the Hungarian folklore. The two musicians who followed completely differnet carreers have an opportunity and will for a dialogue. The two saxophone virtuosos will duel on site with a starting point of knowing very little about each other to merging a common spiritual geography. Uzrujan (Zágráb - CRO) Az
Uzrujan (Izgatott) Zágráb füstös klubjaiban
játssza kisérlet zenéjét Uzrujan
(Excited) plays in somky clubs of Zagreb its experimental music
on Plan
Kruutntoone (Groningen - NL) Tömör, költõi zenei. Hajókat építenek, hajókon dolgoznak, hajókon laknak, s egy tengeren eveznek a De Kift-tel. Életeikben nem a kényelem elérése a cél, hanem megvalósítani a szabadon áteresztõ szelepet, melyen kifújhatják melankóliájukat, örömüket és fájdalmukat: egy helyben-melegedõ higanybasszussal, gyomorkeserûvel lüktetõ dobbal, gyümölcsnyak-gitárral és egy suttogó sikollyal az elveszett mentõcsónakról. Thick,
poetic music.. They build ships, work on ships and live on ships
and float on the same sea as De Kift. They need nothing, but to
provide thremselves with a free-floating ventile of voice for
their melancholy, joy and pain: a premise-heating quicksilver
bass, stomackbitter pulsating drums, Spaceheads
(Manchester - GB) Csak egy dob. Lüktetõ, visszafogott, nyugodtan perzselõ. És egy trombita.Csillagképeket rajzoló, éjjeli útkersztezõdéseket vonatokkal átszabdaló, külvárosi antennákat ébresztõ, Armstrong-ot magányukban dúdoló remegõ mosügépekkel lüktetõ. Fel- és leszállás, távolodás, s a visszhangra írt jövõnk, mellyel az Ürfejek körülvezényelték immár a fél világot. Only drums. Pulsating, pulled back, calmly buring. And a trumpet. Astrologically drawing, cutting up midnight crossroads with tranis, waking suburban wireless, pulsating together with washing machines whispering Armstrong's pieces.Landing and taking off, increasing space, our future written onto an echo, which the Spaceheads conducted half of the Globe around with. Tudósok
(Budapest - HUN) Az Öntudomány-kutatás itthoni különítménye, mely a hétköznapok stigmáit és sebeit verselés, zenei lüktetés, hadonászás és rajzolás által érleli ki helyspe-cifikus neofolklorrá. Koncertjeik fokozatos szellemi és testi felkészülés az Átlényegített Semmire. A Valamire. The self-research division from home that melts the stygms and wounds of everyday life with shouting poems, fluctuating music, tense pointing and drawing into a locally-specific and global neo-folklore. Their concerts are part of a gradual process of getting ready for the Transubstantial Nothing. It is: Something. Actually: Everything. Maestro
Tritony (Bydgosc - PL) A Maestro Tritony zenekar a nagy lengyel jazzhagyományokon nõtt fel, új kisérleti stílust alakított ki, s vált igen népszerûvé. Stílusuk a Yass, ami Lengyelországban a jazz-nek a rock, a játék és az újítás felé kacsintó szárnyát jelöli. Nem tagadják, hogy a 90 évek amerikai új jazz-hulláma õket is megérintette, de az õ nyelvük más, máshogyan szól a szavuk, s kiváló zenészek létére ezt saját maguk tökéletesen el is tudják majd mondani. The group Maestro Tritony grew up on the big Polish jazz traditions to form a new experimental style through which they gained popularity. Their style is close to the so-called Yass-style, which in Poland covers the wing of jazz that winks to the rock, fun and experiment. They don't deny, that the American new jazz scene touched them to some extent, but their language in different, their words tell a completely story and since being perfect musicians, let them tell it to us by themselves. Chris
Cutler (London - GB) A világhírû zenealkotó az újkori kisérleti zene történetébe a jazz és a rock hagyományain alapuló, mára már nemzetközileg is mozgalommá nõtt sajátos, improviációs stílusával írta be magát. A No Wave úttörõje mára már világhálózattá nõtt lemezkiadó vezetõje, az új zenévelkapcsolatos tasnulmányokkeresett szerzõje, de mindezektõl teljesen függetlenül zeneileg harmatfriss, a zsenialitás és alkalmi hülyeség alkímiáját és optimális aranyszabályait jól ismerõ és kiforrottan mûvelõ zenei alkotó. This world-famous music author/drum poet/theoretician wrote himself into the history of new music through his new concept of musical improvisation based primarly on the rock and jazz traditions, which has become a world-wide movement known among other terms as No Wave style. Despite being a praghmatyc heads of the well-known Recommended Records (much more than just a ) label and author of important essays on actual music he stayed spiritually fresh as dew, knowing the alchimic and golden-rules how to melt ingeniosity with funmaking idiocy through a truly matured and highly experted musical creativity. N.O.M.
ZIR (St.Petersburg - RUS) A NOM Szentpétervár legrégibb underground kultuszzenekara, amely egykoron a Nemhivatalos Ifjúsági Szervezet (Nyeformalnaja Organizacja Molodezsi) néven alakult, ami nem más, mint az egykori terminológia által megjelölt tudatos underground-izmus bõrzubbonyos definíciója. Ettõl a világtól nem tudnak és nem is akarnak szabadulni, ebbõl építik fel abszolutizmus-, kommersz-, fogyasztó-, rock-, pop- és szentimentalizmusellenes programjukat. Gúnyt ûznek a taroló középszerû közizlésbõl, méghozzá úgy, hogy senkit sem sértve bírják röhögére a beavatatlant is. The NOM is probably St.Peterburg's oldest underground cult-group, which got its name once as Informal Youth Organisation (Njeformalnaja Organizacja Molodezhy), which is nothing but an ronic definition for their conscious undergrounism. They can't get rid of that world, what more, they don't want to at all and so they build up their absolutism-, commersionalism-, consumerism-, rockism-, popism- and sentimentalism-opposing program through it. They make painful fun of the annihilating mediocre public sense in a way that does not hurt anyone but makes laughing even the uninitiated. John
Tylo and Roland von der Aist (Weitersfeld - AUT) John Tylo foglalkozása szerint utas. Pontosabban gyalogos. S nem elõre, hanem visszafelé gyalogol. Pontosabban: nem akar fejlõdni. Mármint úgy, hogy lépést tartson a világgal. Magával akar. Békében a felfedezetlen tájakkal, a gyermeki tisztasággal, Kelet-Közép-európával. S errõl filmeket készít. A természetben megtett útról, az egyszerû emberekrõl, a barátokról, a masinisztákról, a kocsmárosokról Rigában, Mongóliában, Ceské Budejovicéban, Weitersfeldben, Macedóniában és Moldáviában. Filmjeihez barátja és utitársa, Roland von der Aist rögtönöz kifinomult zenei tájképet a helyszínen. Némafilm sétával.
Neocekivana
Sila /koja se pojavljuje i reaava stvar/ (Belgrade - YU) Amikor
már a mozgósitásokkor minden rádiót
kidobtak az ablakon, amikor az óvóhelyeken már
minden magnó bedöglött, amikor a tévén
már csak az eggyésímult disznóarc
volt látható, talán akkor kezdte el a fiatal
zenekar emlékezetébõl és zsigereibõl
elõbányászni azokat a természetes
jóérzéseket, amelyek az élettõl
elidegeníthetetlenek. Erõs dob, villamosfényû
gitár, éjzakatoló basszus. Igen, õk
a bombázások idején is játszottak,
s a már elhagyott hajónak tûnõ ország
kulturális színpadának élénk
és értékes színfoltja maradtak. Zenéjük
Jimi Hendrix sapkájából és szerbiai
cigányok dobszólamaibó építkezik.
Nevük jelentése : Váratlan erõ /amely
megjelenik, és megoldja a problémát/. When
at mobilisations all radios were thrown out the windows, when
all cessette-players broke down at the atomic shelters, when all
faces turned out to be a one and only uniformed pig-face on the
telly, then this young group decided to mine out from its memory
and intestines those instinctive A
belgrádi Ring-ringfesztivállalegyüttmûködésben Uz
Jsme Doma (Prague - CZ) "Intellektuális punk, szláv hangvételû provokáció, afrikai zene, zenekari punk, Zappa-követõi, melódiai avangárd, gregoriánus rock".Ezek voltak az e zenekar munkásságának megjelölésénél használt terminusok, melyek besorolásai ellen a zenekar saját, állandó változásban lévõ zenei tevékenységgel válaszolt. A magát a Residents és az Omega hatása alatt egyaránt kifejlõdni tudó zenekar a cseh alternatív zenei porond egyik legkiemelkedõbb együttese, amely a kis kluboktól Európa legnagyobb koncerttermeiig szívesen látott elõadó. Zenéje jazz-el és népzenei elemekkel átitatott rock.Vagy már nem az? "Intellectual punk, Slavic provocation, african music, orchestrical punk, Zappa-followers, melodic avantguard, Gregorian rock, etc." These were the terms used to describe the musical language and field of work of this group, which against the group fought through its ever-changing musical ttitude. The group, which says to be the inheriter of both Residents (USA) and Omega (HUN) musical influences is one of the leading members of the Czech new music scene and is welcome from little clubs to Europe's and USA's huge concert halls as well. Their music is a rock blended with the elements of jazz and folk music. Or has it already changed ? A
prágai Alternativa fesztivállal együttmûködésben De
Kift (Koog aan de Zaan - NL) Hollandia pillanatnyilag legizgalmasabbnak tûnõ zenei formácója, amely a kortárs és hagyományos zenei formákat színházi elemekkel ötvözi. Népi és városi zenei hagyományokra rétegesen épülõ tömör zene, mely közvetlen, személyes megszólításával egy mély, akár neo-archaikusnak nevezhetõ zenei nyelvet fedezett fel. A szép és a szomorú közösen alkotják a megtéveszthetetlenül jellegzetesen holland zenét, mely békés erejével tiszteletet parancsol. A hajó, az örökkön bolyongó holland hajó kapitányai az Északi Sarkra kalauzolnak bennünket, ahol mindennek fittyet hányva kocsmaballadákat játszanak valamennyiünknek megfagyásig.
|
ghjhgj
gdfgdfg